JÁTÉKSZABÁLYOK
Gyors összefoglalás
Miről szól a dalvadász játék?
Hallgassátok meg a több mint 80 év magyar zenei slágereit, és tippeljétek meg, hogy a dalok melyik évben születtek.
A pontos évszámot nem kell tudni, csak viszonyítani kell a már meglévő dalokhoz, évszámokhoz.
A játékban az nyer, aki először összegyűjt 9 kártyát, ezzel megszerzi a “Fővadász” címet.
A játék kezdete, a vadászlesek kialakítása
Első lépés
A társaságnak először meg kell egyeznie, hogy csoportos, vagy egyéni vadászaton szeretnének részt venni.
A vadászoknak az első kör előtt ki kell jelölniük, hogy ki kezdi a vadászatot. Ez mindig az a játékos vagy csapat legyen, aki legutoljára vett részt magyar zenekar vagy előadó koncertjén.
Ezt követően osszatok ki csapatonként 3 darab segítőkártyát („Új számot kérek”, „Ki az előadó és mi a cím?”, „Melyik évtizedben készült?”), és kapjon minden csapat egy hangulatfokozó kártyát is.
ALAPJÁTÉK
1. SZAKASZ - A vadászlesek elfoglalása
Egy másik csapat vadásza olvassa le a pakli legfelső kártyáján található QR-kódot a telefonjával, majd hallgassátok meg a zenét. A játékot kezdő vadász ekkor tippelje meg, hogy melyik évtizedből származhat az adott dal. (Pl.: 70-es, 80-as, 90-es évek).
Ezután nézzétek meg közösen a kártyát. Ha jó volt a tipp, akkor a játékos rakja maga elé a kártyát az évszámmal felfelé, ez lesz a vadászlese, ehhez képest vadássza le a zenéket a következő körökben.
Ha nem jó a tipp, rakjátok a kártyát a pakli aljára, ebben az esetben ugyanis a vadász nem járt sikerrel, azaz egyelőre nem tudott beszállni a játékba. Mindkét szituáció után a következő vadász jön, akinek ugyanez lesz a feladata.
Ameddig valaki nem teljesíti a beszállást, azaz nem tudja megmondani az adott dal keletkezésének pontos évtizedét, a következő körében is ez lesz a feladta.
Azokra viszont, akiknél sikeres volt a beszállás - azaz kialakították a vadászlesüket - a következő körüktől már más feladat vár.
Indul ugyanis a vadászszezon.
2. SZAKASZ - A vadászszezon
Ha olyan vadász jön a sorban, aki már sikeresen kialakította a vadászlesét, a következő módon tudja újabb kártyákkal bővíteni a zsákmányát:
Ebben az esetben is egy másik vadász olvassa le neki a pakli legfelső kártyáján található QR-kódot a telefonjával, majd hallgassátok meg a zenét.
Itt viszont már nem kell a konkrét évtizedet megtippelni, hanem el kell dönteni, hogy a meghallgatott zene keletkezési ideje a vadász előtti idővonalon elhelyezett kártya (vagy a későbbiekben kártyák) előtt, után vagy között szerepel a sorban.
Azaz csak azt kell tudni, hogy az asztalon lévő dalzsákmánynál/dalzsákmányoknál régebbi, vagy újabb az aktuálisan hallott zene, vagyis hol van a pontos helye. (Megegyező évszámoknál a zenei kártyák bármilyen sorrendben elfogadhatóak.)
Tippeléshez a vadász egyértelműen mutasson rá, hogy hova helyezné a kártyát, majd közösen fedjétek fel a megoldást.
Ha sikeres a vadászat, a játékos megtarthatja a zsákmányt, ezzel bővül a dalainak sora.
Ha viszont sikertelen, akkor tegyétek a kártyát a pakli aljára. Mindkét esetben a következő vadász folytatja a játékot.
Példa:
1968-1972-1972-1986-1992
3. SZAKASZ - A végjáték
A vadászoknak addig kell sikeresen tippelniük, amíg össze nem gyűjtenek kilenc darab dalzsákmányt, azaz kilenc tökéletes időrendben elhelyezett magyar dalt.
Figyelem! Ha valaki sikeresen teljesíti a vadászatot, még nem nyeri meg automatikusan a játékot, az aktuális kör ugyanis ilyenkor még befejeződik. Így a mögötte ülő vadászoknak is lehetőségük van utolérni őt.
Ha a kör végére csak egy vadásznak van tökéletes időrendben kiterített kilenc dalzsákmánya, akkor a többiek gratuláljanak neki, ő lett ugyanis a Fővadász, azaz megnyerte a játékot.
Ha viszont a kör végére több vadász is sikeresen teljesítette a vadásszezont, azaz több ember is megszerezte a kilenc dalzsákmányát, indulhat a 4. szakasz, a “célzott lövés”.
4. SZAKASZ - A célzott lövés
Ebben a körben már biztosan eldől, hogy ki lesz a Fővadász. A döntősök kérjenek meg egy másik vadászt, hogy legyen ő a párbajmester, azaz vezényelje le a végső ütközetet.
(Ha pedig véletlenül minden vadász összegyűjtötte a kilenc tökéletesen kiterített dalzsákmányt, akkor válasszák ki azt az embert, akit a legmegbízhatóbbnak gondolnak, aki biztosan nem lesi majd le a következő dal keletkezésének évszámát a beolvasásakor).
Ezután a döntősök vegyenek elő egy tollat és egy papírt, vagy vegyék elő a telefonjukat, és abban jegyzeteljenek.
A párbajmester ekkor leolvassa a pakli legfelső kártyájának a QR kódját, és mindenki meghallgathatja a végső párbaj zenéjét.
A döntős játékosok írják le, hogy szerintük PONTOSAN melyik évben keletkezett az aktuális zene, a végső tippen ezután már nem változtathatnak.
Aki közelebb tippelt a pontos évszámhoz, megnyeri a játékot.
Ha viszont azonos távolságban vannak az évszámok, akkor új dal következik, és addig kell folytatni a tippelést, ameddig egyértelműen el nem dől, hogy kié lesz az utolsó dalzsákmány, azaz ki lesz a Fővadász.
5. SZAKASZ - A vadászat utáni dorbézolás
A győztes megkapja a méltó elismerését, azonban van még egy fontos feladata.
Vizsgálja meg, hogy melyik vadász gyűjtötte össze a legkevesebb kártyát a vadászszezonban. A vesztes vadász előtt lévő dalzsákmányok közül a fővadász jelöljön ki egy magyar dalt, amit a vesztesnek jól artikulálva, hangosan kell elénekelnie.
A többiek is bekapcsolódhatnak, ezzel is bíztatva őket, hogy a következő játékban minél jobban szerepeljenek. :)
Segítő kártyák (plusz muníció)
A dalvadászat kezdetekor minden vadász kap 1 db hangulatfokozó kártyát és
3 db segítőkártyát, amik különböző erősséggel bírnak. Ezeket a kártyákat a játék folyamán bármikor fel lehet használni, de mindegyiket csak egyszer, és mindig csak a saját körükben.
1. Segítőkártya: Új számot kérek
Ezt a kártyát akkor kell felhasználni, ha egy vadász a saját körében úgy érzi, hogy nem fogja tudni megfelelően elhelyezni az általa hallott magyar dalt.
Az “Új számot kérek” segítőkártya bedobásával a játékosnak lehetősége van meghallgatni a pakli következő zenéjét, az eredeti zenekártyáját ebben az esetben tegyétek a pakli legaljára.
2. segítőkártya: “Ki az előadó és mi a cím?”
Ezzel a segítőkártyával a játékos választ kaphat arra a kérdésre, hogy az általa hallott zenének ki az előadója és mi a címe.
A segítőkártyát dobja be az asztal közepére, a többiek pedig árulják el neki az adott előadót, és dalcímet.
3. segítőkártya: “Melyik évtizedben készült?”
Talán ez a legértékesebb segítőkártya.
Ennek bedobásával a játékos megtudhatja, hogy melyik évtizedben készült az általa hallott zene. (Pl.: 70-es, 80-as, 90-es évek)
Ez a tudás jelentősen megkönnyítheti a játékos helyzetét az adott körben, ezt a segítőkártyát a beszálláshoz, azaz az első körökben még nem lehet felhasználni.
Ezt a kártyát akkor lehet felhasználni, ha bármelyik ellenfelünk kitalált egy magyar dalt.
Ebben az esetben a sikeres vadászat után, a kártya bedobásával rábízhatjuk az ellenfelünket, hogy az általa megszerzett zenei kártyán lévő dalt el is kelljen énekelnie. Vagy legalábbis meg kell próbálnia. :)
A dalok születési ideje: Az az év, amikor a dal először fizikailag (kislemez, album, film) vagy digitálisan elérhető volt a nyilvánosság számára.
2. JÁTÉKMÓD: KÖZÖS IDŐVONAL
kÖZÖS IDŐVONAL
Ebben a játékmódban egy közös idővonalat kell kiépítenetek, de mégis egymás ellen játszotok. A segítőkártyák ebben a játékmódban nem használhatók.
Kezdésként jól keverjétek meg a zenekártyákat, majd mindenki húzzon találomra 5 dalt, amit QR-kóddal felfelé helyezzen maga elé az asztalra. Ezek lesznek a saját kártyái. Ezt követően a pakli legfelső 3 kártyáját évszámmal felfelé, megfelelő időrendi sorrendben tegyétek ki az asztal közepére.
Ezt a játékmódot is az a vadász kezdi, aki legutoljára vett részt magyar zenekar vagy előadó koncertjén.
A saját zenei kártyái közül válasszon ki találomra egyet, majd kérjen meg egy másik vadászt, hogy olvassa le azt a kártyáját.
Ezt követően hallgassátok meg a zenét, és a vadász döntse el, majd egyértelműen mutasson rá, hogy az asztal közepén lévő kártyák sorában hova helyezné el a magyar zenét. A lényeg, hogy megtalálja a pontos helyét, azaz az dalkártya elhelyezésével folytatódjon a tökéletes idővonal, az évszámok emelkedő sorrendjével.
Ha a vadászat sikeres, illesszétek be a kártyát az idővonalba, ami így folyamatosan növekedni fog. A játékos sikeres találat esetén örülhet, mert megszabadult az egyik kártyájától.
Amennyiben viszont nem találta meg a megfelelő helyét az időrendben, a kártyát tegyétek félre, helyette pedig egy új dalkártyát kell húznia a pakliból. Mindkét esetben a következő vadász folytatja a játékot.
Ezt a játékmódot addig kell játszani, amíg valakinek az összes kártyája el nem fogy.